torsdag 23. januar 2014

Gentleman-syklistene

De aller første syklene kom til Norge på på 1860-tallet, men en sykkel-kultur fikk landet først i 1880-årene med velosiped-klubbene som dukket opp i de største byene. Kristiania Velociped-Klub ble først forsøkt startet i 1878, men døde hen av mangel på sykler og interesse, og klubben regnet sitt offisielle stiftelsesår til å være 1882. Bildet over er av Trondhjems Velocipedklubb, som ble stiftet i 1885.

Den økende populariteten hang tydelig sammen med sykkelens tekniske utvikling, der jernspilene gjorde det mulig å lage store nok hjul til å komme opp i fart. Kjededrift og utveksling lå fremdeles et tiår frem i tid.

Velosiped-klubbene hentet sin inspirasjon fra England, som fra 1870 av hadde tatt over for Frankrike som sykkelens foregangsland. I løpet av 1870-årene hadde det dukket det opp flere tusentalls velosiped-klubber for "gentlemen" på de britiske øyene. "Velociped" eller engelske "bicycle" ble brukt om hverandre i Norge som betegnelse på sykkelen på denne tiden, med det unntakt at "velociped" også kunne gjelde trehjulssykkelen, som aldri ble utbredt i Norge, men var relativt populær hos den britiske overklassen. "Hjulsport", "tohjuler" og "trehjuler" var også ganske vanlig å bruke.

Den militære inspirasjonen var også tydelig. Kristiania Velociped-Klub fremhevet det kollektive med felles utflukter og uniformstvang for medlemmene ved sine arrangement. Å opptre i uniform utenfor arrangementene var grunn til ekskludering. Det skjedde også i klubbens første år etter at en av medlemmene hadde opptrådt alene i klubbuniform på en forestilling på Kontraskjæret. Personen det gjaldt dannet etterpå den dissenterende Chritiania Bicycle-Klub. Hovedstaden hadde derfor fra tidlig av to velosiped-klubber, som på tross av felles interesser hadde veldig lite med hverandre å gjøre.


På grunn av det store forhjulet var ikke sykkelen for alle på denne tiden. Den var så godt som umulig å bestige iført kjole eller skjørt, noe som i all hovedsak ekskluderte kvinner fra å ta den i bruk på grunn av datidens krav til sømmelig klesdrakt. Den var også vanskelig å mestre og dyr i innkjøp. I praksis var det stort sett unge menn fra middelklassen som hadde råd, tid og god nok kroppsbeherskelse til å sykle. Sykkelen ble derfor forbundet med ungdommelig mot og mannlig bravado.

Hjulrytterne selv la vekt å mulighetene sykkelen ga til å lett komme seg ut av bykjernen og oppleve landsbygda, eller til å komme seg "til og fra sine sommerboliger", som ledelsen i Kristiania Velociped-Klub selv ordla det i Norsk Idrætsblad. I tillegg var nok ønsket om å vise seg frem sterkt til stede. Ernst Bjerknes, mangeårig medlem av Christiania Bicycle-Klub, sa det slik i sin selvbiografi fra 1944:

Hjemturen var alltid ordnet slik at man kunde komme innover Drammensveien og Karl Johan i spasertiden, så man kunde vise sig frem i all sin herlighet. En velosipedrytter var jo også noe ganske annet å se på enn en moderne syklist, der han satt høit hevet over folket i sin flotte uniform på en funklende maskin. Det var et syn som fikk mer enn ett pikehjerte til å banke.

Kilder:
  • Apenes, Georg (1993), Hjulrytterne kommer, J.W. Cappelens Forlag AS
  • Bjernkes Ernst (1944), Med ski velosiped og skissebok – Minner fra åtti-årenes Norge, Jakob Dybwalds Forlag
  • Herlihy, David V. (2004), Bicycle – The History, Yale University Press 
  • Norsk Idrætsblad, årgang 1883
  • Urdahl, Laurentius (1891), ”Lidt om Hjulsporten” i L. Urdahl (red), Norsk Idræt – Skildringer og Skisser fra norsk Sportsliv. Alb. Cammermeyers Forlag, Christianina

8 kommentarer:

  1. Så kult. Blir det bok av dette? Mvh Martin

    SvarSlett
  2. Så kult. Blir det bok av dette? Mvh Martin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Martin! Det blir bok av dette, men det vil nok ta litt tid. Jeg håper på å få mer tid til å skrive i høst. For tiden satser jeg på utgivelse i løpet av 2016.

      Slett
  3. Hei,

    Kom over bloggen din under eget arbeid med en helt kort artikkel om sykkelhistorie, og ville bare si at jeg ser frem til at boka di blir ferdig - den trengs!

    Mvh,
    Henrik Olav Mathiesen

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Det går fremover med prosjektet. Forlagsavtale er på plass, og det ligger nå an til bokutgivelse høsten 2017.

      Slett
  4. Dette ser veldig spennende ut! Uten å vite at dette har eksistert tidligere var vi en gjeng som i fjor stiftet Christiania Velociped Klubb. Historien gjentar seg:) Vi gleder oss til boken kommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig hyggelig å høre! Boken er i sluttfasen nå og vil bli gitt ut cirka i september. Mer info kommer snart.

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett